Op 11 juni jl. heeft de Minister van OCW de evaluatie van het Loket Kennisveiligheid aan de Tweede Kamer gestuurd. In haar brief heeft de minister aangegeven het Loket Kennisveiligheid te willen versterken met een expertisecentrum en spreekt ze het voornemen uit het loket op termijn een structurele plek in de kennisveiligheidsaanpak te geven.
Bij het loket zijn we blij met deze keuze. We onderschrijven de conclusie dat het versterken van onze expertise een belangrijke voorwaarde is om de meerwaarde van het loket voor de kennisinstellingen te behouden en hen te helpen bij de verdere versterking van het eigen kennisveiligheidsbeleid. We gaan hier samen met het ministerie en in goed overleg met de kennisinstellingen invulling aan geven. Vooruitlopend op deze stap, zien we in de evaluatie een aantal aanknopingspunten om dit jaar al direct een aantal verbeteringen door te voeren:
- We gaan ons aanbod sterker differentiëren, waarbij bijvoorbeeld aan instellingen met een grotere behoefte of zwaardere kennisveiligheidsrisico’s maatwerk wordt geboden. Hiervoor gaan we in gesprek met een aantal instellingen om te inventariseren hoe het loket ook voor hen meerwaarde kan blijven bieden.
- We willen laagdrempeliger en vaker contact houden. Dat betekent dat we bijvoorbeeld meer gaan werken met accounthouderschap, waarbij een vaste contactpersoon van het loket regelmatig contact houdt met en een bezoek brengt aan de instellingen die daar behoefte aan hebben.
- We kijken scherp naar ons huidige aanbod, en wat er nog bij of beter kan. We zetten in op meer praktische tools en adviesdocumenten, waarbij – op basis van een behoeftepeiling – nieuwe leermodules, duidingen en andere tools ontwikkeld zullen worden. De afgelopen maanden zijn hier met o.a. de vraag van de maand en de themabriefing al stappen op gezet.
- We houden blijvende aandacht voor verbetering van de kwaliteit en doorlooptijd van de advisering. Om de kwaliteit van de adviezen te verbeteren, willen we gaan werken met een telefonische intake om de vraag scherp te kunnen formuleren en na het uitsturen van het advies nabellen om feedback te krijgen over het antwoord. Zo kunnen we instellingen beter van dienst zijn.
- Het loket is er niet alleen voor het nationale ‘level playing field’, we zetten ons ook op internationaal gebied steeds vaker in. We dragen daarmee bij aan een internationaal level playing field, onder meer door het uitbouwen van de samenwerking met kennisveiligheidsinitiatieven in andere landen. Zo bevorderen we dat andere landen met dezelfde aanpak gaan werken.
Tot slot zal het loket actief gaan werken aan de overige toezeggingen die door het ministerie van OCW gedaan zijn, waaronder het verbeteren van de expertise van het loket op sancties, exportcontrole en technologieën en het meer proactief en ongevraagd adviseren. Ook horen we graag uw ideeën over hoe het Loket u beter van dienst kan zijn. We zullen hierover bij u terugkomen, bijvoorbeeld via de behoeftepeiling, maar u mag ons uiteraard ook direct benaderen.
De Kamerbrief en het evaluatierapport zijn hier te lezen.
